10,000 skritt om dagen

10.000 skritt om dagen er en standard for aktivitet

De fleste av oss har hørt om det 10.000 skritt om dagen som så mange mennesker sikter til. I en tid med økende overvektstall over hele verden har det blitt stadig viktigere å prøve å komme i form. Akkurat hvor mange skritt hver dag en bør gå er omdiskutert.

10.000 skritt referanseindeks har blitt så utbredt at til og med treningsapper på vår telefon bruker det som standard daglig mål. Selv bærbare treningsapparater som Fitbit setter dette som alles mål.

Dette har fått folk til å lure på om dette faktisk er et godt mål å sette seg for alle. 10.000 skritt om dagen høres sikkert ut som mye arbeid, men er det? Og er det nok for den gjennomsnittlige personen?

Disse spørsmålene og mer må besvares ordentlig for å gi folk et bedre inntrykk av hva de bør gjøre med tanke på å føre en sunn livsstil.

10,000 skritt om dagen eller en kort sykletur kan gjøre undre for helsen din.
Det er viktig å holde seg i aktivitet, og her er både gåturer og sykling fine alternativ.

Kan 10,000 skritt om dagen være for mye?

Avhengig av hva dine fysiske forhold er, kan 10.000 skritt være litt for mye for deg. Her er noen indikatorer på fysisk tilstand som vil peke i den retningen.

Du er i avansert alder

Hvis du kommer nær skumringsårene dine, øker sjansene for at 10.000 skritt om dagen blir for mye for deg med hvert år som går. Dette er på ingen måte din skyld overhodet.

Når vi blir eldre, reduseres kroppens evne til å håndtere fysisk anstrengelse, noe som gjør det vanskeligere for oss å utføre de samme oppgavene over tid. Dette er noe som alle trenger å huske når vi blir eldre.

Du har en medisinsk tilstand

Hvis du har en eksisterende medisinsk tilstand som svekker dine fysiske evner, bør du vurdere å redusere skrittmålet ditt. Dette er en forholdsregel i tilfelle du ender opp med farlig overforlenging av deg selv.

For eksempel, hvis du har en hjertetilstand der du mangler et større fartøy siden fødselen, ville du ikke være i stand til å utføre de samme fysiske oppgavene som andre kan.

Hvis du er noen som har en så sjelden medisinsk tilstand, kan det være best å ikke gå helt til 10.000 skritt. Bedre å være trygg enn å beklage.

10,000 skritt om dagen kan føles som det er mye, men det går fort unna.
Det er nok ikke alle som innser hvor raskt skritt faktisk telles i en vanlig hverdag.

Kan 10,000 skritt om dagen være for lite?

I motsatt ende av det ekstreme er det ganske mange mennesker som vil kunne fullføre 10.000 skritt hver dag uten en gang å begynne å svette.

Du er din egen sjef

Hvis du er mellom 15 og 35 år uten medisinske forhold, bør du være på topp av din fysiske vitalitet og potensial. Du kan gjøre omtrent alt du setter deg inn i.

Du vil kunne gjøre mer enn 10 000 skritt hver eneste dag. Så bør du sannsynligvis øke det målet for å gi deg selv en utfordring.

Prøv å støte opp til 20 000 skritt og se om du fremdeles kan ta det. Enda bedre, hvorfor ikke prøve å gjøre 10.000 skritt på skråningen på tredemølle. Best ennå, prøv å gjøre en tur hver helg for å virkelig gjøre ting interessant.

Du har en langsom metabolisme

Hvis du har et langsomt stoffskifte, betyr det at vekttap kommer til å bli vanskeligere for deg og å gå opp i vekt kommer til å bli nesten like enkelt som å puste.

Hvis dette beskriver deg, vil det være best for deg å teste hvor langt du kan gå med tanke på hvor mange skritt du kan håndtere konsekvent på daglig basis.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *